Blogga! Uppgift 1

Första uppgiften i denna del som vår store talare har gett oss handlar om att jag ska skriva om olikheterna mellan män och kvinnor när det gäller beteenden, värderingar, förutsättningar och villkor. Sedan ska man även argumentera för sina åsikter om jag tycker att synen på och uppdelningen mellan män och kvinnor bör förändras. Jag ska säga nu direkt att jag inte har särskilt många åsikter inom det här ämnet men jag ska göra mitt bästa.

Jag tror inte att män och kvinnors beteenden beror så mycket på de biologiska skillnaderna som vi födds med utan mer på hur vi uppfostras och med vilka som vi umgås med. En tjej som umgås mer med killar än med tjejer blir oftast inte lika "tjejig" som en tjej som umgås med bara andra tjejer. Om en kille blir uppfostrad så som man ser att en "typisk kille" blir så kommer han också bli mer "typiskt killig" (jag har dålig fantasi med ordvalet jag vet.)

Värderingar tror jag utvecklas på samma sätt som ens beteenden. Alltså att det beror på hur man blir uppfostrad och vem man umgås med.

Förutsättningar är antagligen grundfrågan i alla jämlikhets debatter idag. Ett vanligt exempel som tas upp är att män i genomsnitt får bättre betalt än kvinnor. Att det ska vara så tycker jag är fel och jag tycker även att det är fel att en man har större möjlighet att få en högre uppsatt position inom ett företag bara för att denna råkar vara av det manliga könet. Däremot tycker jag att kvotering också är fel. Det ska inte vara så att man ska tvinga företag att ha fler kvinnliga chefer bara för att det ska vara jämnare. Chefs positioner ska gå till den som är lämpligast för det arbetet, man ska inte få arbetet bara för att man är en man och man ska inte få det bara för att man är kvinna så att det ska vara mer jämställt på företagen.

Den sista punkten i denna uppgift är at jag ska skriva om jag tycker att uppdelningen av män och kvinnor i samhället bra är som den är eller om jag tycker att den bör förändras. Jag och en kompis tolkade detta som om vi tyckte att så som makten i samhället är uppdelat är bra eller dåligt. Så som jag ser det (och även skrivit tidigare i denna uppgift) så ska de som är mest lämpliga att styra få lov att göra det, oavsett kön.



Kommentarer
Postat av: Stefanhum

Du skriver bra, personligt roligt och tänkvärt. Nu färstår jag varför tjejer kommer försent. Men hur förklara att även killar gör det.

2008-10-16 @ 16:07:27
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/
Postat av: Stefanhum

Du säger att du inte har så många åsikter. Men den stora talaren är nöjd med din insats. på denna och de andra frågor- bra diksussion!

2008-10-16 @ 16:09:20
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0