Finanskrisens bakgrund

Historia B lektion med vår store talare stefan. Vi har fått i uppgift att skriva om hur den finanskris som skakar världen började och lite om hur den påverkar mig. Jag vill lägga till innn jag börjar skriva att jag inte fattar så mycket av det som står i slidshowen som vi har kollat på men jag ska tolka den bäst jag kan.

Det hela började med att bankerna lånade ut pengar till såna som inte kunde betala tillbaka lånen. MEd dessa lån så köpte låntagarna hus. När sedan lånetagarna var tvungna att betala tillbaka lånen så tvingades de sälja husen för att få pengarna. Samtidigt så hade priserna på hus sjunkigt så när lånetagarna tvingades sälja husen så gick de istället med förlust istället för en vinst de hade behövt att ha för att kunna betala sinna lån. De pengar som bankerna hade lånat ut fick de då inte tillbaka. När ryktena började spridas om att bankerna hade finansiela problem så ville många ta ut sinna pengar från banken. Banken hade då inga pengar kvar eftersom de inte kunde få in lånen från lånetagarna. Vissa banker fick så storra problem att de gick i konkurs.

Jag har faktiskt ingen anning om hur finanskrisen skulle kunna påverka mig just nu. Om krisen forstätter så kan det bli svårare att få lån till att köpa hus eftersom det kommer bli dyrare med lån.

Kommentarer
Postat av: Lovisa

jag håller med om att det är svårt att förstå,det är många pusselbitar som ska på plats innan man förstår samanhanget liksom.Men det är bara att kämpa vidare !

2008-10-13 @ 14:36:40
URL: http://olovisa.blogg.se/humanus

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0