Blogga! Uppgift 4

Detta är den fjärde och (tacka gud) sista delan av samhälls uppgiften. I denna uppgiften så ska jag skriva om vad jag tycker om teorin om att det finns en könsmakts ordning. Könsmakts ordningen går ut på att eftersom för i tiden så var män mäktigare än kvinnor så har det bildad samhällets grund och påverkar hur det ser ut idag. (Detta inlägget kommer att bli kort för jag har nästan ingen anning om vad jag ska skriva) :)

Jag tror att kan stämma och samtidigt så tror jag att det inte stämmer. Det är ju sant att män har mer i lön än kvinnor att män oftast har mer hög status jobb än kvinnor. Att det har varit så länge kan ha påverkan på hur det ser ut nu. Anledningen till att jag tror att det inte stämmer är att jag tror att en av utav anledningarna till att kvinnor har mindre betalt är att de om de blir gravida behöver ha mamma ledigt. Detta kan göra att kvinnor får mindre betalt och det det kan också förklara varför företag hellre anställer män.

Kommentarer
Postat av: Stefanhum

Det kan nog vara så att en speciell tolkning både stämmer och inte stämmer. Det är bra att kunan se det från bägge håll som du gör.

2008-10-16 @ 16:03:35
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0