Blogg! Uppgift 3

Här kommer den tredje uppgifter so vi fått utav vår storre talare. Själv tycker jag att det börjar bli lite mycket men det tycker tydligen inte han. Denna uppgift handlar om att vi ska framföra våra åsikter om hur jämnstäldt vi tycker Sverige är. Sedan ska vi gemnföra Sverige med ett annat land för att se hur skilldnaderna ser ut mellan de två länderna när det gäller jämnställdhet.

Att Sverige rankas som ett av världens mest jämstelda länder samtidigt som många säger att Sverige har långt kvar till att uppnå riktig jämsteldhet. Jag tycker och tror att både dessa påpekanden är sanna. Att Sverige rankas som ett av världens mest jämlika länder betyder inte att vi har absolut jämlikhet utan bara att vi har det med jämlikt än majoriteten av andra länder i världen. Vi har nog fortfarande långt kvar till total jämlikhet och själv tror jag att inget land i världen kan uppnå absolut jämlikhet, det är i min åsikt en omöjlighet. Det ända sättet det skulle gå att uppnå är genom en massiv kvotering men det kan ju vissa sig vara negativt mot landet. Skillnader i kulturer gör också att det är svårt att få en riktig mättning på hur jämstält det är i ett land. T.ex. som i USA där många kvinnor inte jobbar för att deras män redan kännar nog med pengar för att de kan vara hemmafruar istället. Detta har ju inget med att företagen i USA hellre vill anställa män än kvinnor.

Jag har valt att jämföra Sverige och USA. Så om man jämför Svreige och USA så hamnar Sverige antagligen högre upp på listan eftersom det är fler kvinnor i USA är hemma fruar. Som jag har skrivit tidigare så tror jag inte att detta är för att företagen i USA hellre anställer män utan för att det helt enkelt finns fler män än kvinnor som söker jobb. När det gäller jämlikhet i lönen för samma arbete så tror jag att det är likadant i USA som i Sverige. Jag har hört från en halv pålitlig källa att en kvinna som gör som jobb som en man bara får 93% av det som mannen kännar.

I denna uppgift finns det ingen 100 procentig fakta utan allt är mina egna åsikter och sånt som jag läst på andra ställen så om det är något

Kommentarer
Postat av: Stefanhum

Det är som du säger alltid svårt att göra jämförelse på grund av kulturella skillnader. Det bra med egna åsikter, men gärna underbyggt av fakta.

2008-10-16 @ 16:05:26
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0